Φιλαναγνωσία

 Φιλαναγνωσία - Ξεκίνημα Τρίτη 6 Μαρτίου 2012

Υπ. Καθηγητής: Χρίστος Μαβόγλου

Το πρόγραμμα Φιλαναγνωσία έχει σκοπό να γίνει η ανάγνωση του εξωσχολικού βιβλίου μέρος των εβδομαδιαίων δραστηριοτήτων των μαθητών. Η αφορμή προέκυψε, όταν διαπιστώσαμε στο παζάρι βιβλίου που οργανώσαμε το Δεκέμβριο του 2011 στο σχολείο μας, την έλλειψη ενδιαφέροντος για το βιβλίο από τους μαθητές. Συγκεκριμένα σε συζητήσεις που έγιναν μπροστά από τον πάγκο των βιβλίων, πολλοί μαθητές ανέφεραν ότι δε διαβάζουν πέρα από τα σχολικά μαθήματα.

Η βασική ιδέα του προγράμματος είναι να παρουσιάζεται ένα βιβλίο κάθε φορά, το οποίο θα συνοδεύεται από λίγα σχόλια από κάποιον που το έχει ήδη διαβάσει.

Το βιβλίο αυτό θα δανείζεται στο μαθητή που θα το ζητήσει πρώτος. Αν εμφανιστούν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι μαθητές, θα δημιουργείται λίστα αναμονής. Ο πρώτος μαθητής που θα δανείζεται το βιβλίο, θα έχει το δικαίωμα να γράψει τα δικά του σχόλια για το βιβλίο (σκέψεις, απόψεις).

Όταν δανείζεται ένα βιβλίο θα αντικαθίσταται από νέο. Με τη συχνή παρουσίαση νέων βιβλίων με διαφορετική θεματολογία στοχεύουμε να κρατήσουμε σε εγρήγορση τους μαθητές μας και να τους παρακινήσουμε να ενδιαφερθούν και να συμμετάσχουν ενεργά στο πρόγραμμα.

Τα βιβλία θα επιστραφούν στους κατόχους τους, όταν τελειώσει η λίστα αναμονής για αυτά ή στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

Στοιχεία για την πορεία του προγράμματος θα παρουσιάζονται σε αυτή την ιστοσελίδα.

Συμπεράσματα

Το πρόγραμμα λειτούργησε πιλοτικά για πολύ λίγες εβδομάδες. Τα συμπεράσματα που βγάλαμε ώστε να το συνεχίσουμε και τις επόμενες χρονιές είναι:

  1. Τα βιβλία που χαρακτηρίζονται από τους εκδότες "Νεανική Λογοτεχνία" δεν άρεσαν πολύ στους μαθητές που τα δανείστηκαν. Οι μαθητές που δανείστηκαν τα συγκεκριμένα βιβλία παρακινήθηκαν πιο πολύ από τους καθηγητές τους.
  2. Οι μαθητές που δανείστηκαν τα βιβλία από εσωτερική παρόρμηση τα διάβασαν και εκφράστηκαν πολύ θετικά γι' αυτά.
  3. Δεν υπήρχε χρονικός περιορισμός στην επιστροφή των βιβλίων με αποτέλεσμα οι μαθητές να είναι ασυνεπείς στην επιστροφή τους (ενώ τα είχαν διαβάσει δεν τα επέστρεφαν έγκαιρα).
  4. Αν οι μαθητές δεν έβρισκαν ένα βιβλίο ενδιαφέρον από τις πρώτες σελίδες του, δεν έκαναν τον κόπο να συνεχίσουν την ανάγνωσή του.

Ελπίζουμες τη νέα χρονιά να συνεχιστεί πάλι το πρόγραμμα με μεγαλύτερη συμμετοχή και υποστήριξη.

Ακολουθεί ένα γράμμα για τη χαρά της ανάγνωσης με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, 23 Απριλίου 2012

Από τη συγγραφέα Σώτη Τριανταφύλλου:

Αγαπητά παιδιά,

soti

Σας γράφω αυτό το γράμμα για να σας πω δυο-τρία πραγματάκια που έμαθα και που με έκαναν εκστατικά ευτυχισμένη. Σήμερα είμαι πολύ μεγάλη σε ηλικία: να φανταστείτε ότι ήμουν δέκα χρονών τον περασμένο αιώνα! Λοιπόν ακούστε:

Μερικοί άνθρωποι γίνονται ευτυχισμένοι κάνοντας εκδρομές και παίζοντας παιχνίδια, ενώ άλλοι χαίρονται με αγκαλίτσες και φιλάκια, με χορούς και με τραγούδια. Υπάρχουν αρκετοί που τους αρέσουν τα ωραία αντικείμενα. Όλα αυτά είναι σούπερ.

Ωστόσο, αν πάρω παράδειγμα τον εαυτό μου, τίποτα δεν μου αρέσει περισσότερο από το να διαβάζω βιβλία. Όχι επειδή είμαι σπασίκλας και φύτουλας και όλ? αυτά, αν και μπορείς να το πεις κι αυτό.

Τα βιβλία είναι σαν ταξίδια και σαν παιχνίδια: διαβάζοντας πετάμε με μεγάλες φτερούγες σε τόπους μακρινούς, εξερευνάμε τις ζωές άλλων ανθρώπων, νιώθουμε αγαπούλες, συγκινήσεις· μέσα στις σελίδες βρίσκουμε εμπειρίες που μοιάζουν με τις δικές μας, ή, ακόμα καλύτερα, δεν μοιάζουν με τις δικές μας - είναι πιο καταπληκτικές!

Θυμάμαι πως όταν διάβασα την ιστορία του Ροβινσώνα Κρούσου ένιωσα ανακούφιση: αν ναυαγούσα σε έρημο νησί, όχι μόνο θα επιζούσα αλλά θα περνούσα τέλεια. Τα βιβλία καθησύχασαν τους φόβους μου: κατάλαβα ότι η ζωή είναι μια περιπέτεια κι ότι ποτέ δεν θα βαδίσω μόνη ? τα βιβλία θα με συνοδεύουν σαν ζωντανά πλάσματα, θα με παρηγορούν και θα χαϊδεύουν την ψυχή μου. Τώρα που σας γράφω, θυμάμαι ότι συχνά η ψυχή μου ήταν ταραγμένη: είχα ένα σωρό προβλήματα στο σχολείο και στο σπίτι· ένιωθα αγωνία και, μια νύχτα, νομίζω πως είδα φάντασμα.

Όμως, θυμάμαι επίσης πως, όταν ήμουν παιδί σαν εσάς, η καλύτερη ώρα της μέρας ήταν όταν διάβαζα τα βιβλία που τότε ονομάζαμε «εξωσχολικά». Τα εξωσχολικά ήταν πιο αστεία και πιο συγκινητικά από τα σχολικά, πράγμα φυσικό εφόσον το βιβλίο της γραμματικής δεν είναι αστείο και συγκινητικό. Ωστόσο, αν είμαστε τυχεροί κι έχουμε συμπαθητικούς και γλυκούληδες δασκάλους, η γραμματική, η αριθμητική, η ιστορία, η φυσική είναι κι αυτές σχεδόν αριστούργημα.

Επιστρέφω όμως στα μυθιστορήματα, στα διηγήματα, στους μύθους. Η χαρά της ανάγνωσης ήταν, κάπου κάπου, στενοχώρια. Τι παράξενο ε; Μερικές φορές, οι ιστορίες ήταν λυπητερές, στα παραμύθια οι ήρωες περνούσαν τα πάνδεινα: ένα κοριτσάκι που πουλούσε σπίρτα πάγωσε μέσα στο χιόνι, ένα αγοράκι χάθηκε στο άγριο δάσος... Παρότι έκλαιγα γοερά, ήμουν ευχαριστημένη: ένιωθα «κάτι». Θέλω να πω, δεν μπορούμε να χαμογελάμε διαρκώς: οι άνθρωποι γίνονται σοφότεροι νιώθοντας, κάπου κάπου, λύπη, οίκτο, αγανάκτηση. Κυρίως όμως, γίνονται εκστατικά ευτυχισμένοι: δοκιμάστε να ζήσετε τη ζωή του αναγνώστη και θα με θυμηθείτε.

ΣΩΤΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ

 

 

Δανεισμός από 29 Μαρτίου 2012

 

ΒΙΒΛΙΟ 8

Καλημέρα, Ελπίδα, Αγγελική Βαρελά

(1892-1896)

Η Αλεξανδριανή και η Ελπίδα, συμμαθήτριες στο Διδασκαλείο του Αρσακείου, βρίσκουν η μία στην άλλη ένα κομμάτι του εαυτού τους και μια μεγάλη φιλία σημαδεύει τη ζωή τους. Τις ενώνει το κοινό πάθος για γνώση, αλλά και η λαχτάρα να "ζήσουν" και να "δώσουν", να γίνουν δασκάλες και να προωθήσουν τα ιδανικά του ελληνισμού.

alt
Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Γκεωργκίεβα Βασιλική, Β2 (29-3-2012)

ΒΙΒΛΙΟ 9

Σπανιόλικα παπούτσια, Άλκη Ζέη


Μια συλλογή 12 διηγημάτων από τη νεότερη και σύγχρονη Ελλάδα.

Εικόνες της Ελλάδας από την Κατοχή και τον Εμφύλιο και άλλες από την προσφυγιά της στη Σοβιετική Ενωση και το Παρίσι, στιγμές από την πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας των ανατροπών, των διωγμών αλλά και της συμμετοχής στον αγώνα για ελευθερία και δημοκρατία, συνιστούν τις αυθεντικές ιστορίες των Σπανιόλικων παπουτσιών.

Η Αλκη Ζέη αρχίζει τις αναμνήσεις της από τα πολύ νεανικά, παιδικά της χρόνια. Ρίχνει κλεφτές νοσταλγικές ματιές, αναθυμάται τις τρέλες που έκανε με την αδελφή της, τα έξωμα φορεματάκια που έβαζε και για τα οποία τις κυνηγούσε ο μπαμπάς τους, την πρώτη «επανάστασή» τους που, αντί να πάνε να δουν την αντιπαθητική γιαγιά, προτίμησαν να πάνε βόλτα με το βαρκάκι κάποιου κυρίου Ξυνογλωσσάκη και άλλα πολλά. Είναι το πολύ παιδικό κομμάτι της ζωής γεμάτο τρυφερότητα, σκανδαλιά, πρώιμες απορίες, παιχνίδια και αγάπες με τον μπαμπά και τη μαμά.

alt

 Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Γεωργιάδη Κωνσταντίνα, Α1 (29-3-2012)

Σχόλιο της μαθήτριας (27-4-2012):

Το βιβλίο δε μου άρεσε γιατί ήταν βαρετό. Έλεγε για το ΔΝΤ και άλλα τέτοια πολιτικά στην πρώτη ιστορία. Μετά δεν συνέχισα να το διαβάζω.

 

 

ΒΙΒΛΙΟ 10

ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΜΑΓΕΙΑΣ, IVOR BADDIEL- JONNY ZUCKER

Σίγουρα έχετε δει μάγους να:
- Εξαφανίζουν αεροπλάνα.
- Βγάζουν λαγούς από καπέλα.
- Να κόβουν στα δύο τις βοηθούς τους με πριόνι.

Μέσα από μια ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη της μαγείας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, θα μάθετε τι κρύβετε πίσω από αυτά τα κόλπα και πώς μπορείτε κι εσείς να μαγέψετε τους φίλους σας.

Το νέο βιβλίο της σειράς "Εξωφρενική Βιβλιοθήκη" σας αποκαλύπτει τα μυστικά ορισμένων από τους μεγαλύτερους μάγους του κόσμου -από δεξιοτέχνες των αποδράσεων και της αιώρησης μέχρι μυστηριώδεις μάγους που διαβάζουν τη σκέψη- και σας διδάσκει πώς να γίνετε ένας εκπληκτικός ταχυδακτυλουργός.

alt

Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Λίζου Κατερίνα, Α2 (29-3-2012)

Σχόλιο της μαθήτριας (6-4-2012):

Πολύ καλογραμμένο και αστείο στα πιο πολλά σημεία!

Έμαθα και μερικά κόλπα για να κάνω τον ταχυδακτυλουργό στα αδέρφια μου.


 


 Δανεισμός από 22 Μαρτίου 2012

ΒΙΒΛΙΟ 5

Ο θησαυρός της Βαγίας, Ζωρζ Σαρή

Ένας θησαυρός στην Αίγινα και οι κυνηγοί του είναι παιδιά.
Ένα βιβλίο περιπέτειας με φόντο ένα ελληνικό νησί..
Η αναζήτηση του κρυμμένου θησαυρού με αρωγούς το φως, την ανεμελιά και τη χαρά.


vagia

 Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Σταμούλη Αθανασία του Α3 (22-3-2012)

Σχόλιο μαθήτριας (14-5-2012): Δεν κατάφερα να διαβάσω όλο το βιβλίο.

ΒΙΒΛΙΟ 6

Μου μαθαίνετε να χαμογελάω, σας παρακαλώ;, Ελένη Δικαίου

Η ηρωίδα του βιβλίου κυνηγά την επιτυχία στο Πανεπιστήμιο.

Όμως πρώτα πρέπει να γνωρίσει τον εαυτό της. Ένας δρόμος ασυνήθιστος, όπου η πραγματική ευτυχία ξεκινάει από το τέρμα του.

b12446

Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Ρούσσου Παγώνα του Α3 (22-3-2012)

Σχόλιο της μαθήτριας (14-5-2012):

Αυτό που άρεσε σε αυτό το μαραμύθι ήταν ότι η Ιφιγένεια ήταν τακτική και έπαιρνε καλούς βαθούς δηλ. 19 μαι 10/12.

Δε μου άρεσε που η Ιφιγένεια με τη Νερίνα τσακωνόντουσαν.

ΒΙΒΛΙΟ 7

ΛΑΧΤΑΡΙΣΤΗ ΣΟΚΟΛΑΤΑ, Alan MacDonald

Το βιβλίο της ιστορίας της σοκολάτας.

Ένα βιβλίο για όσους αγαπούν τη σοκολάτα, δηλαδή για όλους.


 159579

Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Λαζαρίδου Φωτεινή του Β2 (22-3-2012)

Σχόλιο της μαθήτριας (6-4-2012):

Όταν πήρα αυτό το βιβλίο νόμιζα ότι θα διάβαζα μόνο τις διάφορες γεύσεις της σοκολάτας, αλλά μόλις το διάβασα όλο κατάλαβα πως:

Πρώτα η σοκολάτα ήταν ένα παράξενο θολό ποτό που έπιναν οι Ατζέκοι ρίχνοντας μέσα πιπέρι.

Έπειτα, το ρούφηξαν οι Ισπανοί κατακτητές και τους άρεσε τόσο πολύ που το κράτησαν μυστικό για έναν αιώνα.

Και τώρα μασουλάμε εκατοντάδες τόνους σοκολάτα κάθε χρόνο.

Ήταν ένα ωραίο, καταπληκτικό βιβλίο και σας εύχομαι να το διαβάσετε.

 

 

 

 


ΒΙΒΛΙΟ 4 - 2012

Το Μήνυμα, Marlo Morgan - Δανεισμός από Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012

Είμαστε πολιτισμένοι. Είμαστε ανώτεροι από πρωτόγονες φυλές. Ή μήπως δεν είμαστε;

b5844

Το βιβλίο περιγράφει την πραγματική ιστορία της συγγραφέως που πηγαίνει για επίσκεψη σε μια πρωτόγονη ολιγάριθμη φυλή Αβορίγινων στην Αυστραλία. Εκεί τα μέλη της φυλής την καλωσορίζουν, καίνε όλα της τα ρούχα και ότι είχε μαζί της, σε μια σύντομη τελετή, και την υποδέχονται στον κόσμο τους.

Ακολουθεί ένα ταξίδι 4 μηνών και 2.250 χιλιομέτρων, χωρίς παπούτσια, συμμετέχοντας στα μυστικά ενός πολιτισμού 50.000 ετών.

Μια "Μεταλλαγμένη" ακολούθησε ακολούθησε τη φυλή των "Πραγματικών Ανθρώπων", όπως αποκαλούν οι ίδιοι τον εαυτό τους, σε ένα ταξίδι προσωπικής ανύψωσης και ολοκλήρωσης.

"Δεν είναι πολύ αργά να σώσουμε τον κόσμο μας από την καταστροφή, αρκεί να αντιληφθούμε ότι όλα τα ζωντανά πλάσματα αποτελούν τμήμα της ίδιας ενότητας"

Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Βράκας Σταύρος του Α2 (20-3-2012)

Σχόλιο μαθητή (9-5-2012): Δεν κατάφερα να διαβάσω όλο το βιβλίο.

 


ΒΙΒΛΙΟ 3 - 2012

Εναλλακτική πραγματικότητα, David Ambrose - Δανεισμός από Τρίτη 13 Μαρτίου 2012

b45732

Ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας που μιλάει για εναλλακτικά σύμπαντα. Η σύγχρονη Φυσική συναντάει τη φαντασία σε ένα λογοτεχνικό δημιούργημα που διαβάζεται χωρίς ανάσα. Αν δεν έχετε ποτέ διαβάσει επιστημονική φαντασία, μπορείτε να ξεκινήσετε με αυτό το βιβλίο. 

Ο Ρικ Χάμιλτον έχει μία τέλεια ζωή. Είναι επιτυχημένος επιχειρηματίας, είναι παντρεμένος με μία όμορφη γυναίκα και έχει έναν υπέροχο γιο. Μέχρι που μια μέρα, όλα αλλάζουν. 

Η σύγχρονη Φυσική μιλάει για παράλληλα σύμπαντα. Η επιστημονική φαντασία έχει επεξεργαστεί την ιδέα πιο πέρα. Αν υπάρχουν πραγματικότητες που κινούνται παράλληλα με τη δική μας και εκεί ζούμε διαφορετικές ζωές, έχοντας διαφορετικούς φίλους, διαφορετική οικογένεια και έχουμε κάνει διαφορετικές επιλογές;

Και αν τελικά μπορούμε να ταξιδεύουμε από το ένα σύμπαν στο άλλο;

Θα μας δημιουργούσε προβλήματα ή μήπως θα μας έδινε περισσότερη ελευθερία;

Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Αζιζόλι Μαρία του Β1 (13-3-2012)

Σχόλιο της μαθήτριας (26-3-2012):

Το βιβλίο ήταν συναρπαστικό. Μου άρεσε πολύ.


ΒΙΒΛΙΟ 2 - 2012

Ο Αλχημιστής, Πάολο Κοέλιο - Δανεισμός από Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012

 

b11041

Ενας νεαρός Ισπανός βοσκός, ο Σαντιάγο, αποφασίζει ν' αναζητήσει τη μοίρα του. Η αναζήτησή του θα τον οδηγήσει στη Σαχάρα και τις πυραμίδες της Αιγύπτου. Στο ταξίδι του θα γνωρίσει σοφούς βασιλιάδες και αλχημιστές.
Ακολουθώντας τα σημάδια της μοίρας, θα συναντήσει μυστηριώδεις ανθρώπους και θα 'ρθει αντιμέτωπος με παράξενες καταστάσεις. 'Ετσι θα του τεθούν τα θεμελιώδη ερωτήματα της ύπαρξης, που θα τον αλλάξουν για πάντα. Θ' ανακαλύψει όμως ότι, όταν μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο παρόν, τότε είναι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. 'Οπως είπε και ο ίδιος ο συγγραφέας μιλώντας για τον Αλχημιστή, "το σύμπαν συνωμοτεί για να μας βοηθήσει, όταν προσπαθούμε να ζήσουμε το προσωπικό μας όνειρο".
Μέσα απ' αυτό το συγκλονιστικό βιβλίο, όπου συναντιέται ο μυστικισμός του Μεσαίωνα με το τραγούδι της ερήμου, ο Κοέλο μάς ανοίγει το παλιό μονοπάτι για τη γνώση του κόσμου: αυτό που περνά από την καρδιά.

Ένα παραμύθι για μεγάλους που διαβάστηκε από εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και έκανε το συγγραφέα διάσημο.

Το βιβλίο δανείστηκε στους μαθητές/τριες:

1. Γρουντάς Ανδρέας  του Α1 (8-3-2012)

Επιστροφή βιβλίου 14-5-2012


ΒΙΒΛΙΟ 1 - 2012

Η τελευταία διάλεξη, Ράντυ Πάους - Δανεισμός από Τρίτη 6 Μαρτίου 2012

b141333

Ο θεσμός της "Τελευταίας διάλεξης", διαδεδομένος στις ΗΠΑ, απευθύνεται σε προσωπικότητες της επιστήμης και της τέχνης, που καλούνται να αναλογιστούν γύρω από τα σημαντικά γεγονότα της ζωής, καθώς και σε ό,τι αποκόμισαν, σε ό,τι έμαθαν από την πείρα τους.

Στα Πανεπιστήμια, συνήθως, δίνεται από ένα άτομο που είναι μεγάλο σε ηλικία και βγαίνει στη σύνταξη. Στον καθηγητή Ράντυ Πάους, καθηγητή Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Κάρνεγκι Μέλλον, ζητήθηκε να δώσει ?ια τέτοια διάλεξη, γιατί είχε διαγνωστεί ότι έπασχε από ανίατο καρκίνο και σε λίγους μήνες θα πέθαινε. Όμως η διάλεξη που έδωσε ("Πραγματοποιώντας τα παιδικά σου όνειρα") δεν αφορούσε το θάνατο. Αφορούσε τη σημασία του να ξεπερνάς τα εμπόδια, να εκπληρώνεις τα δικά σου όνειρα, αλλά και να βοηθάς να γίνουν πραγματικότητα τα όνειρα των άλλων, να αξιοποιείς την κάθε στιγμή (γιατί "Ο χρόνος είναι το ?όνο που έχουμε. Και ίσως ?ια μέρα ανακαλύψουμε ότι έχουμε λιγότερο απ' όσο νομίζουμε"). Αφορούσε τη ζωή.

Randy Pausch Last Lecture: Really Achieving Your Childhood Dreams 

 


(Η τελευταία διάλεξη βιντεοσκοπημένη στα Αγγλικά 1 ώρα και 16 λεπτά)

Αναφορά του Ράντι Πάους στην Τελευταία Διάλεξη (ελληνικοί υπότιτλοι 10 λεπτά)

Το βιβλίο δανείστηκε σε 2 αντίτυπα στους μαθητές/τριες:

1. Νικολέτα Τρεκλή του Α3 (8-3-2012)

Σχόλιο της μαθήτριας (26-4-2012):

Το βιβλίο περιγράφει μια πραγματική ιστορία και ήταν πολύ συγκινητικό.Προτείνω να το διαβάσουν και άλλοι μαθητές.

2. Μπασινά Ζαχαρούλα του Β2 (8-3-2012)

Επιστροφή 27-4-2012